ABC

umjetnost i kršćanska crkva

umjetnost i kršćanska crkva, povijesno gledano, uloga kršćanske crkve u odnosu na umjetnost oscilira između uloge zaštitnika i progonitelja. Pozitivni i negativni stavovi mogu se pronaći prije početaka kršćanske ere, u zapisima Starog zavjeta. Zabrana izrađivanja likova ili obličja kao jedna od Deset zapovijedi (Izl 20,4-6) bila je iznimno utjecajan tekst u pojedinim trenutcima crkvene povijesti. Ostale starozavjetne knjige, npr. Pjesma nad pjesmama, bile su jednako važne u potvrđivanju prirodnog stvaranja i bogatog korištenja verbalnih slika. Novi zavjet prešutio je specifičnu temu vizualne umjetnosti. Ipak, postoji snažan izmišljen i vizionarski sadržaj u novozavjetnim zapisima, posebice u Isusovim usporedbama, Pavlovim metaforama i u Otkrivenju. Kršćanska umjetnost kao takva počela je upotrebom jednostavnih simbola, kao što su riba i križ. Upotreba simbola poslije je igrala važnu ulogu u razvoju kršćanske umjetnosti.

Prvo veliko razdoblje kršćanske umjetnosti došlo je kroz upotrebu ikona u istočnim ortodoksnim i ruskim crkvama. Crtane na drvu, i preuzete iz starih egipatskih pogrebnih rituala, ikone su postale visoko napredan i precizan oblik umjetnosti; bile su izvorno napravljene za javne liturgije, ali su poslije postale veoma popularna pomoć u osobnoj molitvi. Međutim, sredinom osmog stoljeća postale su središte crkvenih i političkih rasprava. Žestina i duljina trajanja rasprava bile su svjedoci dvosmislenim i podvojenim stavovima o pravljenju likova i obličja u Starom i Novom zavjetu. Neki su ikone osuđivali kao idole, a neki su ih uzdizali kao vrijedan način slavljenja. Rasprave isto tako ukazuju na način na koji je rana kršćanska misao po pitanju umjetnosti bila pod utjecajem nepovjerenja prema materijalu i prividu platonske grčke misli.

U srednjem vijeku procvala je zapadna kršćanska umjetnost pod zaštitom crkve. Crkva je tada bila na vrhuncu svoje političke moći, s mogućnošću upravljanja uslugama najvećih umjetnika i majstora tog vremena. Gotičke katedrale kao u Chartresu, freske na crkvenim zidovima, zamršeni, žarko obojeni i osvijetljeni rukopisi još uvijek žive kao spomenici eri kad je praktički sva umjetnost bila religijska. Tijekom renesanse, kršćanska umjetnost još je uvijek prevladavala: važna djela bila su rađena na biblijsku temu. Međutim, postojao je i pokret prema rastućem klasičnom, povijesnom i svjetovnom predmetu, iz kojeg je kasnije nastao pokret moderne umjetnosti.

Za vrijeme protestantske reformacije obnovljeni su ikonoklastički ideali, u mnogim crkvama uklonjene su idolopokloničke slike; unutrašnjost crkve drastično je pojednostavljena i pročišćena. Jačanjem protestantizma i napredovanjem sekularizacije, a često i zajedničkom kombinacijom, dolazi do opadanja crkvenoga ili religioznog pokroviteljstva nad umjetnosti u modernoj eri. Moderna umjetnost bila je začeta kao odbijanje visokog društva i indirektno konzervativnih kršćanskih ideala za koje su smatrali da podupiru takvo društvo. Protestantska tradicija povijesno je uklopila u sebe nepovjerenje prema umjetničkim djelima kao dijelu slavljenja; katolička tradicija povijesno se oslanjala na ponavljane i istrošene likove koji često ne uspijevaju izraziti vječnu novost i izazov kršćanske poruke.

Postoje indikacije o početcima približavanja crkve i umjetnosti u kasnom dvadesetom stoljeću, posebice rastom ekumenskog pokreta. Međutim, to često ostaje na razini pojedinačne misli i pothvata. Nije ni na koji način vezan pokret. S jedne su strane komentari i opažanja pojedinačnih modernih umjetnika koji nisu strogo vezani za neku određenu kršćansku denominaciju, što se tiče bitno religiozne ili duhovne prirode umjetnosti. S druge su strane isto svjetovni umjetnici koji su koristili klasične kršćanske teme u svojima radovima kao način izražavanja pitanja rata, nasilja i patnje u dvadesetom stoljeću. Neki od njih bili su poznati umjetnici kao Picasso (1881-1973), Epstein (1880-1959), Otto Lange (1879-1944), Stanley Spencer (1891-1959), Elisabeth Frink (1930-1993) i Craigie Aitchson (1926).Postoje i umjetnici koji uvrštavaju širi spektar kršćanskog vjerovanja u svoj rad da bi izrazili gospodstvo Krista u temama uskrsnuća i obnove. Često je uvršten snažan kaligrafski element. To uključuje umjetnike kao što su Norman Adams (1927), Ann Clark, Conwy Evans i John Poole. U mnogim crkvama nedavno se pojavio povećan interes za umjetnošću kao načinom samoizražavanja, koje se može koristiti za kreativno liječenje i duhovnu obnovu.

Literatura: P. Burmansa i K. Nugent (eds.), Prophecy and Vision (Bristol, 1982); T. Talbot-Rice, Icons (London, 1990); N. Usherwood (ed.), The Bible in Twenieth Century Art (London, 1987).

Objavljeno: 4 srpnja, 2024

Izvornik: Art and the Christian Church, NDCEPT

Prevoditelj: D. Jambrek

Podijelite članak
Preuzmite članak

Srodne objave

žene u crkvi

žene u crkvi. U Bibliji. Prve žene u crkvi bile su sljedbenice privržene Isusu (Mt 27,55-56; Mk 15,40-41; Lk 8,1-3). Njihova je služba bila značajna,...

žena, ordinacija

žena, ordinacija. Ordinacija žena za službu postala je važna tema u drugoj polovici dvadesetog stoljeća. Pitanje postaje zamršeno činjenicom da su biblijske vodilje oskudne, a...

Zwingli, Ulrich

Zwingli, Ulrich (1484-1531), osnivač švicarskog protestantizma i prvi reformirani teolog, studirao je u Baselu, Bernu i Beču. Bio je svećenik u Glarusu (1506-1516), gdje je...

Zvonarić, Miha

Zvonarić, Miha (1570-?), evangelički biskup, propovjednik i pisac. Rodio se u Šarvaru, u zapadnoj Ugarskoj. Zvonarići su u zapadnu Ugarsku, bježeći pred Turcima, došli iz...

Zrinščak, Ivan

Zrinščak, Ivan (1853-1928), baptistički propovjednik, poznat i kao prvi baptist u Zagrebu. Obratio se za vrijeme svog boravka u Budimpešti. Oko 1890. vratio se u...

Zrinski, porodica

Zrinski, porodica, jedna od najznamenitijih hrvatskih porodica, slovi kao zaštitnica protestanata tijekom više od sto godina, ogranak je grane knezova Bribirskih iz plemena Šubića, a...