ABC
Kategorija: Etika

prijenos embrija

prijenos embrija, uključuje stvaranje embrija, najčešće u laboratoriju, i njegov prijenos u maternicu majke. Obično je embrij stvoren spajanjem jajašca majke i spermija njezina muža. Embrij se može prenijeti čim je spreman ili, ako je nastalo više spermija nego što je potrebno, ostatak se može zamrznuti i prenijeti nakon više godina.

U slučajevima gdje postoji visok stupanj rizika da bi roditelji mogli imati dijete s ozbiljnim genetičkim poremećajima, teoretski je moguće testirati embrije na prisutnost bolesnoga gena. Zdrave embrije se prenese dok se one bolesne uništi. Ovakva vrsta predimplementacijskog testiranja postaje tehnički moguća tek u posljednje vrijeme.

Kršćani se razilaze u mišljenju je li ovakva vrsta prijenosa embrija u redu ili ne. Oni koji vjeruju da život započinje spajanjem jajašca i spermija ne mogu uništiti embrije, dok oni koji predimplementacijski embrij ne smatraju osobom drže da je to u potpunosti legitimno. No, prijenos embrija može biti i kompleksniji. Moguće je da par donira svoj višak embrija drugom paru koji ga ne može sam producirati. Tada bi majka zatrudnjela i nosila dijete koje je genetski nepovezano s njom ili njezinim mužem. Moguća je i situacija da se samo jajašce ili samo spermij primi od donatora, a primatelji sami daju drugu potrebnu supstancu oplodnje. Pitanja sagledana ovdje slična su onima obrađenim u temi donacijske oplodnje, no još kompleksnija s obzirom da mogu postojati genetski majka i otac, majka i otac odgajatelji te čak i surogatna majka. Potencijalni zakonski, socijalni, emocionalni i moralni problemi su veliki.

Postoje još dva druga procesa koja se koriste u tretiranju neplodnosti koja se na neki način preklapaju s prijenosom embrija: 1. GIFT (gamete intra-Fallopian transfer): jajašce i spermij zajedno se ubace u ženski jajovod, čime se izbjegavaju problemi začeća u laboratoriju i viška embrija; i 2. ZIFT (zygote intra-Fallopian transfer): spajanje jajašca i spermija izvodi se s izvanjskom pomoći, no nastala zigota prenosi se u ženski jajovod.

Jedino moralno pitanje povezano s ove dvije tehnike je to što se stvaranje(oplodnja) odvaja od seksualnog čina. Ovo je suprotno od kontracepcije.

Literatura: D. G. Jones, Manufacturing Humans: The Challenge of the New Reproductive Technologies (Leicester, 1987); O. O’Donovan, Begotten or Made? (Oxford, 1984).

Objavljeno: 3 srpnja, 2024

Izvornik: Embryo Transfer, ndcept

Prevoditelj: M. Škrinjarić

Podijelite članak
Preuzmite članak

Srodne objave

socijalna etika

socijalna etika, izraz socijalna etika može navesti na krivi put jer je cjelokupna kršćanska etika socijalna etika u kojoj je temelj kršćanskog razumijevanja čovječanstva život...

smrt mozga

smrt mozga, moguće je da životne funkcije (disanje, cirkulacija, izlučivanje) ustraju ili budu umjetno podržane, unatoč uništenju viših moždanih funkcija zbog bolesti. Problemi koji se...

smrt i umiranje

smrt i umiranje, kršćanski pogled na smrt i umiranje toliko se razlikuje od sekularnog stajališta, zapravo i od većine drugih religija, da često oko ovoga...

situacijska etika

situacijska etika, izraz koji je skovao američki episkopalni moralist Joseph Fletcher. Kao odgovor na još nepotvrđene neuspjehe legalizma i antinomizma Fletcher se zalagao za srednje...

silovanje

silovanje, prisilni spolni odnos bez suglasnosti. Silovanje je obično fizički nasilno; uvijek nanosi štetu osobnosti žrtve. Silovanje oskvrnjuje osobu stvorenu na Božju sliku tjelesno, emocionalno...

seksualna devijacija

seksualna devijacija, u kasnim godinama dvadesetog stoljeća pojavile su se mnoge kontroverze po pitanju koji se vidovi seksualnosti smatraju normativima, što je također pratila odbojnost...